آذربایجان در جنگ جهانی اول یا فجایع جیلولوق

آذربایجان در جنگ جهانی اول یا فجایع جیلولوق

  • 5.0 (2 رای)
  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : توحید ملک‌زاده دیلمقانی
  • تعداد صفحه : 146

توضیحات

در جنگ جهانی اول، به رغم اعلام بی‌طرفی ایران، کشور ما، به‌ویژه منطقه‌ی آذربایجان صحنه‌ی حضور قوای نظامی بیگانه و نبرد میان دولت‌های روس و عثمانی و انگلیس بود. در این میان گروه‌های قومی نیز به تحریک دولت‌های یاد شده، مسلح شدند و جنگ وکشتار را دامن زدند. در چنین اوضاعی، گروه‌های مسیحی آذربایجان از جمله ارمنی‌ها و آشوری‌ها در حمایت از روسیه وارد جنگ با عثمانی شدند. آشوری‌های عثمانی که در آذربایجان به آن‌ها "جیلو" می‌گفتند نیز وارد معادلات نظامی منطقه شدند. جیلوها با حمایت روس‌ها به جنگ با عثمانی‌ها پرداختند، اما شکست خوردند و به آذربایجان گریختند و در شهرهای ارومیه و سلماس مستقر شدند. جیلوها با همکاری روس‌ها بارها به کشتار مردم آذربایجان و سوزاندن بازارها دست زدند. با خروج روسیه از آذربایجان، جیلوها از سوی متفقین (روس، انگلیس، فرانسه) پشتیبانی شدند. جیلوها در یک دوره‌ی زمانی، سیطره نظامی خود را با کشتار مردم بر ارومیه و سلماس و نواحی آذربایجان برقرار کردند، اما به زودی در مقابل عثمانی شکست خوردند و با هدایت انگلیسی‌ها به جنوب دریاچه ارومیه و از آن‌جا به پایگاه انگلیسی‌ها در همدان گریختند و سپس به اردوگاه‌هایی در شمال بغداد منتقل شدند. در این کتاب نویسنده با استفاده از اسناد و منابع مستند، جزئیات این رویدادها را با سیری تاریخی بازگو می‌کند. عکس‌هایی نیز از اشخاص یا رویدادهای مرتبط با آن به چاپ رسیده است.
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری