شبان-رمگی و حاکمیت ملی

شبان-رمگی و حاکمیت ملی

  • 3.5 (4 رای)
  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : محمد مختاری
  • تعداد صفحه : 120

توضیحات

محمد مختاری در روز ۱ اردیبهشت سال ۱۳۲۱ به دنیا آمد و در ۱۲ آذر ۱۳۷۷ خورشیدی در ماجرای موسوم به قتل‌های زنجیره‌ای کشته شد. وی از شاعران، نویسندگان، مترجمان و منتقدان معاصر ایران و از فعالین در کانون نویسندگان ایران بود.
زنده یاد محمد مختاری در مقالۀ «شبان‌ ـ رمگی و حاکمیت ملی» درباره‌ی تناقض‌ها و دشواری‌های پیش ِ روی ما در دورۀ گذار به مدرنیسم، چنین آورده:
«نخست این که فرهنگ سنتی ما، تا پیش از دوران گذار، مدت‌های دراز گرفتار انجماد و انحطاطی دردناک بوده است… از این رو مقاومت نهادهای اجتماعی و اقتصادی و سیاسی و اندیشه‌گی آن در برابر گرایش‌های نو، صرفاً به سائقۀ اختلاف کهنه و نو نیست، بل از بابت فقدان انگیزه و نیروی رشد درونی، و کمبود زمینه‌های مناسب نوگرایی، در اثر تداوم عوامل انحطاط نیز بوده است.
وجه دیگری از دشواری‌ها در این است که تعارض نو و کهنه، از مکانیسم فعال اجتماعی و فرهنگی جامعه نتیجه نشده است. بلکه تعارض و تضاد، در اساس میان ارزش‌های کهن ِ ”خودی“، و ارزش‌های نو ِ”بیگانه“ بوده است…
معضل دیگر ما این بوده است که ارزش‌های نو بیگانه، تنها از راه ِ مجاورت و داد وستد معمول و طبیعی ِ فرهنگ‌های خودی و بیگانه پدیدار نشده است، بلکه در بسیاری از عرصه‌ها…متأثر از رابطه‌ا‌ی سلطه‌جویانه و وابستگی‌‌طلب و استعماری نیز بوده است.»
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری