درآمدی بر خداشناسی فلسفی

درآمدی بر خداشناسی فلسفی

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : محسن جوادی
  • چاپ و سال / کشور: 2018

توضیحات

درآمدی بر خداشناسی فلسفی کتاب درآمدی بر خداشناسی فلسفی به قلم محسن جوادی به بررسی برهان وجوب، امکان و نقدهای آن و همچنین برخی مطالب عام در براهین دیگر فلسفی می‌پردازد. بی‌تردید خداشناسی فلسفی به معنای خردورزی درباره مبدأ هستی، همزاد آدمی است و قدمتی به بلندای تاریخ اندیشه بشری دارد. اندیشه در باب خداوند عالم، جزء لاینفکی از حیات انسانی است و الهیات عقلانی، عهده‌دار این وظیفه خطیر است که با بهره‌گیری از روش تعقلی و به‌کارگیری ادله‌ای پر‌مایه و متقن، نیاز آدمی را به اندیشه‌ورزی در باب مقولات دینی به بهترین وجه پاسخ گوید و تأملات دینی او را سمت و سویی مناسب بخشد. از این روست که در کنار الهیات وحیانی، بخش قابل توجی از تلاش فیلسوفان و متکلمان متأله، مصروف تدوین و پردازش یک نظام جامع الهیات عقلانی شده است. در بخشی از کتاب درآمدی بر خداشناسی فلسفی می‌خوانیم: در جهان اسلام، اشاعره متوجه این نکته شدند که قبول اصل علیت با قدرت مطلقه خداوند، که مورد اعتقاد همه ادیان آسمانی است، تنافی دارد، و این اولین انگیزه آن‌ها در انکار علیت بود. البته آن چه ایشان انکار می‌کردند ارتباط و پیوستگی ضروری میان علت و معلول بود، ولی نوعی ارتباط را بین آنچه که علت و معلول خوانده می‌شود قبول داشتند، و این ارتباط همان بود که آن را عادت الهی می‌خواندند. به عبارت دیگر آنان می‌پذیرفتند که با دیدن آتش باید در انتظار حرارت بود، و این اندیشه چنان در ذهن‌ها رسوخ کرده است که آدمی می‌پندارد رابطه آن‌ها ضروری است، ولی در واقع منشأ این اندیشه، عادت و سنت الهی است که حرارت را در پی آتش، خلق می‌کند. فاعلیت الهی در امور به صورت مستقیم است، و این تنها فاعلیت مورد قبول اشاعره، بود. آتش تأثیری در ایجاد حرارت ندارد، بلکه حرارت نیز مانند خود آتش محکوم مشیت و خواست خداوندی است، و تقارن این دو مشیت و خواست، مبدأ تصور اصل علیت شده است. از این رو اشاعره معمولا برای اشاره به مبدأ بودن خدا نسبت به عالم، از واژه فاعل استفاده می‌کنند و خداوند را علت نمی‌نامند، بلکه فاعل مختار می‌خوانند. نتیجه آن که ضرورت از عرصه هستی زدوده می‌شود، زیرا در میان اشیا و عناصر مخلوق و طبیعی ضرورتی نیست و از طرفی در ارتباط خدا با مخلوقات هم که رابطه ضرورت حکم فرما نیست و آن‌جا جای‌گاه اختیار است نه ضرورت. کلمات کلیدی: خداشناسی، دانلود کتاب خداشناسی فلسفی، خداشناسی فلسفی pdf، فلسفه خداشناسی، بهترین راه خداشناسی، راههای اثبات وجود خدا، راههای خداشناسی در قران، راه های خداشناسی، اثبات وجود خدا، اثبات وجود خدا از نظر علمی، اثبات وجود خدا از نظر فلسفی، خداشناسی فلسفی، خداشناسی چیست، برچسب‌ها: خداشناسی، دانلود کتاب خداشناسی فلسفی، خداشناسی فلسفی pdf، فلسفه خداشناسی، بهترین راه خداشناسی، راههای اثبات وجود خدا، راههای خداشناسی در قران، راه های خداشناسی، اثبات وجود خدا، اثبات وجود خدا از نظر علمی، اثبات وجود خدا از نظر فلسفی، خداشناسی فلسفی، خداشناسی چیست
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری