لاهوتی و شاعران انقلابی

لاهوتی و شاعران انقلابی

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : شروین وکیلی
  • چاپ و سال / کشور: 2017

توضیحات

لاهوتی و شاعران انقلابی کتاب لاهوتی و شاعران انقلابی نوشته شروین وکیلی که به نقد و بررسی آثار و زندگی نویسندگان و شعرای ایرانی می‌پردازد. در فضای شعر معاصر پارسی، جریانی غالب وجود دارد که از ابوالقاسم لاهوتی آغاز می‌شود و به شاعران نوپرداز گریزان از وزن و قافیه‌ی امروز ختم می‌شود. این جریان حدود یک قرن پیشینه دارد و انبوهی از کتاب‌ها و نوشتارها و نشریه‌ها را پدید آورده و به‌ویژه در چند دهه‌ی گذشته جریان غالب بر فضای ادبی روشنفکران ایرانی بوده است. این خوشه از منش‌ها را شاعرانی پدید آورده‌اند که ازنظر سیاسی چپ‌گرا و معمولاً کمونیست، ازنظر سازمانی معمولاً عضو حزب توده و ازنظر زبان و بیان معمولاً بی‌بهره از شکوه زبان کلاسیک پارسی بوده‌اند. ناگفته پیداست که در اینجا تنها سرِ آن دارم تا نمایی کلی از این مسیر را طرح کنم و برای تمام «معمولاً» هایی که ذکر شد، استثناهایی نسبی هم می‌توان یافت. قالبی ایدئولوژیک برنگارش تاریخ این جریان مسلط است که بر اساس آن نیما یوشیج پدر شعر نوست و نوآوری‌های او در زبان پارسی بی‌سابقه، زاینده، ارزشمند و بی‌نظیر بوده‌ است. بر مبنای این قالب، پیشینه‌ی این جریان قبل از نیما به دست فراموشی سپرده شده و از طرح پرسش درباره‌ی شخصیت‌های دیگر عضو این جریان و دستاوردهایشان غفلتی رخ نموده است. اگر بخواهیم پیشینه‌ی این جریان را قبل از ورود نیما به صحنه روایت کنیم، باید نخست بر ابوالقاسم لاهوتی متمرکز شویم که از سویی از میان این کسان، بیشترین حجم نوشتارها از او باقی‌مانده و از سوی دیگر به خاطر نقش سیاسی و اجتماعی نمایان و برجسته‌اش داوری درباره‌اش به نسبت آسان‌تر از دیگران است. هنگام داوری درباره‌ی شخصیت‌هایی مانند لاهوتی، دوسویه و دو بستر از افراد، بر اساس دو رده‌ی متفاوت از شاخص‌ها و معیارها باید موردتوجه قرار گیرد. معیارهایی که البته می‌توانند جمع‌پذیر و هم سازگار هم باشند. یک‌سویه‌ی این شخصیت‌ها، سویه‌ی تاریخ و اجتماعی‌شان است و به نقشی مربوط می‌شود که در تاریخ معاصر ایران‌زمین ایفا کرده‌اند. سویه‌ی دیگر، به آفریده‌های ادبی‌شان مربوط می‌شود و معیارهایی زیبایی‌شناسانه و ادبی را در اولویت نخست قرار می‌دهد   . کلمات کلیدی: ابوالقاسم لاهوتی، زندگینامه ابوالقاسم لاهوتی، شاعران انقلابی، شاعران انقلابی معاصر، زندگینامه شاعران انقلابی، برچسب‌ها: ابوالقاسم لاهوتی، زندگینامه ابوالقاسم لاهوتی، شاعران انقلابی، شاعران انقلابی معاصر، زندگینامه شاعران انقلابی
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری