جنگ ایران و عراق از نگاه دیگران - جلد دوم / Iran–Iraq War

جنگ ایران و عراق از نگاه دیگران - جلد دوم Iran–Iraq War

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : عبدالحکیم ابوغزاله ( وزیر دفاع سابق مصر )
  • چاپ و سال / کشور: اول 1380
  • تعداد صفحه : 376

توضیحات

بازنگری به وقایع یک دوره مهم تاریخی، خوب است در فاصله زمانی نه چندان دور و نه چندان نزدیک، نسبت به آن رخدادها صورت پذیرد. زیرا در این صورت از یک سو هنوز بسیاری از جوانب و زوایای مهم وقایع آن دوران از ذهنها دور نشده است و نمیتوان آن را پنهان نمود و از طرف دیگر، گذشت زمان، هر چند اندک، پرده از بسیاری ابهامات و اشتباهات برمیدارد و تحلیلگر را به سوی علل و اسباب حقیقی پیدایش وقایع به پیش میراند. این کتاب به فاصله کوتاهی پس از پایان جنگ ایران و عراق ( ۱۳۶۷ ۱۳۵۹ ) توسط وزیر دفاع وقت مصر، آقای عبدالحلیم ابوغزاله، درباره وقایع مهم این جنگ به رشته تحریر درآمده است و بیش از آن که به توصیف و شرح وقایع نظر داشته باشد، با دیدی تحلیلی به حوادث نگریسته و از این جهت بیانکننده نوع نگرش ایشان در طول این جنگ میباشد. اما ترجمه آن در یک دهه بعد، این امکان را فراهم آورده تا با مرور زمان و روشن شدن بسیاری ابهامات، بتوان قضاوتی منصفانهتر و واقعیتر نسبت به وقایع آن دوران و حتی نسبت به نگرشها و دیدگاههای حاکم در آن دوران داشته باشیم. آشنایی با دیدگاه وزیر دفاع مصر، نسبت به این جنگ، برای ما ایرانیان از اهمیت خاصی برخوردار است. مصر یکی از مهمترین کشورهای عربی و اسلامی است که در آن زمان با امضای پیمان کمپ دیوید، عملاً موجودیت کشوری به نام “اسرائیل” را در سرزمین غصب شده فلسطین به رسمیت شناخته بود و به این ترتیب از لحاظ سیاست بین المللی در صف بندی مقابل جمهوری اسلامی ایران قرارداشت. همچنین جنگ تحمیلی و به قول نویسنده “جنگ نیابتی” عراق علیه ایران و حمایت های سیاسی و عملی مصر از عراق، باعث میشود تا کتاب مزبور را به نوعی بیان یک دیدگاه از اردوی مقابل بدانیم. آشنایی با دیدگاه اردوی مقابل به ما کمک میکند تا برای بروز دشمنی ها و صف بندی ها و تداوم و تعمیق کینه های دوران جنگ، علل و اسباب جدیدی را شناسایی کنیم و بدین وسیله در بحرانهای مشابه احتمالی که در آینده با آن روبه رو میشویم، با اقدامات سنجیده خود مانع از توسعه و گسترش بیدلیل دامنه دشمنیها و بحرانها گردیم
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری