مرگ و جامعه: تحلیل آثار بهمن فرمان آرا از منظر جامعه شناسی سینما

مرگ و جامعه: تحلیل آثار بهمن فرمان آرا از منظر جامعه شناسی سینما

  • نوع فایل : مقاله
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : دکتر اعظم راودراد / فرشباف ساحل
  • چاپ و سال / کشور: پاییز 1387
  • تعداد صفحه : 25

توضیحات

هدف اصلی در این مقاله تحلیل آثار سه گانه بهمن فرمان آرا و رابطه متقابل این آثار با جامعه ایران است. بدین منظور و با بهره گیری از نظریات لوسین گلدمن پیرامون اثر هنری والا و هنرمند والا، سعی شده این سه فیلم از منظر جامعه شناسی سینما تحلیل شوند. مطالعه این فیلم ها از دو روش نقد درون نگر که دراین نوشتار بیشتر مبتنی بر نشانه شناسی فنی است، و نقد برون نگر به عنوان ابزاری برای بررسی رابطه فیلم ها با جامعه، استفاده شده است. پس از مطالعه فیلم ها و بررسی هریک به شکلی جداگانه می توان گفت، این سه فیلم از منظر نمایش مفهوم مرگ در سطوح مختلف فردی، طبقاتی و اجتماعی رابطه متناسبی با جامعه برقرار کرده اند و به نوعی معرف تفکرات قشر هنرمند و اندیشمند قبل از انقلاب هستند که تفکرات اخلاقی و اجتماعی ویژه خود را داشته اند و به همین دلیل به آسانی در دل نظام فکری موجود حل نشده اند.
در دو فیلم از این سه اثر مسایل دو قشر هنرمند و نویسنده به وضوح مطرح شده و دغدغه ها و آرمان هایشان در پرتو مفهوم مرگ، به تصویر کشیده شده است. در این فیلم ها مساله مرگ در زندگی اینان از زاویه ای دیگر بررسی شده است، به طوری که نه تنها منفور نیست، بلکه عامل رهایی از جامعه نامطلوب پیرامون تلقی می شود در فیلم دیگر مسایل اجتماعی و مشکلات گریبان گیر جامعه به گونه ای به تصویر کشیده شده است که خود بیانگر نوعی مرگ، این بار در سطح جامعه است. البته ویژگی مشترک هر سه فیلم بارقه امیدی است که در پایان داستان برای نجات و رهایی افراد، طبقه هنرمندان و نویسندگان و نیز جامعه رو به نابودی درخشیدن می گیرد.
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری