تعزیه، نمایش مقدس ایرانیان

تعزیه، نمایش مقدس ایرانیان

  • نوع فایل : مقاله
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : کیوان پهلوان
  • تعداد صفحه : 6

توضیحات

از آنجا که چارچوب اصلی موسیقی هنر تعزیه ، در قالب نمایشی آهنگین ، متکی به اصلی ترین الحان شناخته شده موسیقی ردیفی ایران یا موسیقی دستگاهی بوده و طبعا از بطن جامعه ایران برخاسته است ، باید گفت اساسا بیش از آنکه تعزیه از ویژگی ها و شگردهای نمایشی سود برد ، مضامین آن به صورت شعر و آواز و موسیقی بیان می شود. نگاه به تاریخ پیدایش آیین های شیعی ، به خصوص آوازهای مذهبی ایرانیان در مراسم و مکان های مختلف ، بر این مسئله دلالت دارد . روضه خوان ها ، نوحه خوان ها ، مرثیه خوان ها ، دراویش دوره گرد و مولودی خوان ها اولین کسانی بوده اند که بدون کمک ابزار و ادوات موسیقی برای مردم کوچه و بازار آوازهایی در مدح اولیا و انبیا می خوانده اند.

این مقاله بدین خاطر ترجمه شده و به چاپ رسیده است که یکی از هنرهای نمایشی مهم ایران را که یک مجله معتبر موسیقی به آن پرداخته به خوانندگان عرضه بداریم ؛ هرچند که می دانیم به خاطر بومی بودن این هنر نویسندگان و محققان برجسته ایرانی سال هاست در این باره به تحقیق و تفحص پرداخته اند. خواندن این مقاله خالی از لطف نیست .
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری