توضیحات
ز آنجا که چارچوب اصلی موسیقی هنر تعزیه ، در قالب نمایشی آهنگین ، متکی به اصلی ترین الحان شناخته شده موسیقی ردیفی ایران یا موسیقی دستگاهی بوده و طبعا از بطن جامعه ایران برخاسته است ، باید گفت اساسا بیش از آنکه تعزیه از ویژگی ها و شگردهای نمایشی سود برد ، مضامین آن به صورت شعر و آواز و موسیقی بیان می شود. نگاه به تاریخ پیدایش آیین های شیعی ، به خصوص آوازهای مذهبی ایرانیان در مراسم و مکان های مختلف ، بر این مسئله دلالت دارد . روضه خوان ها ، نوحه خوان ها ، مرثیه خوان ها ، دراویش دوره گرد و مولودی خوان ها اولین کسانی بوده اند که بدون کمک ابزار و ادوات موسیقی برای مردم کوچه و بازار آوازهایی در مدح اولیا و انبیا می خوانده اند.
این مقاله بدین خاطر ترجمه شده و به چاپ رسیده است که یکی از هنرهای نمایشی مهم ایران را که یک مجله معتبر موسیقی به آن پرداخته به خوانندگان عرضه بداریم ؛ هرچند که می دانیم به خاطر بومی بودن این هنر نویسندگان و محققان برجسته ایرانی سال هاست در این باره به تحقیق و تفحص پرداخته اند. خواندن این مقاله خالی از لطف نیست .
این مقاله بدین خاطر ترجمه شده و به چاپ رسیده است که یکی از هنرهای نمایشی مهم ایران را که یک مجله معتبر موسیقی به آن پرداخته به خوانندگان عرضه بداریم ؛ هرچند که می دانیم به خاطر بومی بودن این هنر نویسندگان و محققان برجسته ایرانی سال هاست در این باره به تحقیق و تفحص پرداخته اند. خواندن این مقاله خالی از لطف نیست .