گذری بر فرهنگ مردم خرمدشت و سبزدشت

گذری بر فرهنگ مردم خرمدشت و سبزدشت

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : علی‌اکبر عربی قریه‌علی
  • چاپ و سال / کشور: 1386
  • تعداد صفحه : 294

توضیحات

فرهنگ جزئی از زندگی بشری و آیینة جمعی اقوام گوناگون است. فرهنگ عامه، بخشی از تاریخ و سرگذشت حقیقی مردمی است که غالباً رنگ و بوی دینی دارد.

هرچند فرهنگ عامه از نقاط منفی و تاریک خالی نیست ولی رعایت حق امانت از وظایف محقق و پژوهگشریست که باید بررسی‌هایش آئینة تمام نمای واقعیت‌های فرهنگی باشد.

متأسفانه بخش زیادی از آداب و رسوم، باورها و اعتقادات، بازی‌ها و حتی واژه‌های محاوره‌ای در تند باد تغییرات فرهنگی و پیشرفت‌های علمی به خصوص ارتباطات اجتماعی گم شده و یا در میان فرهنگ‌های قوی‌تر استحاله شده‌اند، به همین جهت اگر به جمع‌آوری و احیای این آداب و رسوم اقدام عاجلی صورت نگیرد، دیری نخواهد پائید که تمامی مفاهیم فرهنگی منطقه به بوته فراموشی سپرده خواهد شد.

آن­چه را که در پیش روی دارید، حاصل کوشش مجدانه و پیگیر محققی گرانمایه، شامل فرهنگ عامیانه دو دهستان خرمدشت و سبزدشت از فلات مرکزی ایران است که علیرغم آن­که از نظر تقسیمات کشوری تابع دو استانی مجزا هستند، لیکن به علت همجواری، از قرابت فرهنگی و خودهمگرائی جدائی‌ناپذیری برخوردارند. مطالب این کتاب چون دیگر پژوهش‌ها به تقسیم‌بندی موضوعی پرداخته و مؤلف آن­چه را خود دیده و یا به طور مستقیم از زبان مردم شنیده جمع‌آوری کرده و در پایان ترجمه مفاهیم و واژه‌ها را به آن افزوده است، لیکن امتیازی که برای این کتاب می‌توان قائل شد این است که مؤلف جانبازی با 75 درصد معلولیت جسمی است با بیش از بیست سال تحمل درد و رنج حاصل از قطع نخاع، اما با روحیه‌ای عالی پر از نشاط زندگی و سرشار از غرور ملی و مذهبی.
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری