رهبری اخلاقی و قضاوت اخلاقی پیروان: نقش پاسخگویی و خود-رهبری دریافت شده (یا مشاهده شده) پیروان Ethical Leadership and Followers’ Moral Judgment: The Role of Followers’ Perceived Accountability and Self-leadership
- نوع فایل : کتاب
- زبان : فارسی
- ناشر : اسپرینگر Springer
- چاپ و سال / کشور: 2012
توضیحات
رشته های مرتبط: مدیریت، مدیریت استراتژیک، تحقیق در عملیات و مدیریت منابع انسانی
یک مدل دو مرحلهای ایجاد و برای توضیح چگونگی ارتباط رهبری اخلاقی با قضاوت اخلاقی پیروان (یا مطیعان) در یک زمینهی سازمانی آزموده شد. با توجه به نظریهی یادگیری اجتماعی، رهبری اخلاقی برای ترویج خود-رهبری پیروان با تمرکز بر اخلاق، در نظر گرفته شد. مشخص شد که دریافت (یا ادراک) پاسخگویی (یا مسعولیت) پیروان برای این رابطه کاملا لازم است. در مرحلهی دوم، رابطهی بین خود-رهبری متمرکز بر اخلاق و قضاوت اخلاقی در سیستم تصمیمگیری دوگانه شرح داده شده و مورد آزمون قرار گرفت. خود-رهبری متمرکز بر اخلاق تنها زمانی با قضاوت اخلاقی در ارتباط بود که پیروان از قضاوت فعال در تضاد با شهود خود استفاده کنند. این، این پشتیبانی را فراهم میکند که یک برنامهی (یا کاربرد) آگاهانه از خود-رهبری متمرکز بر اخلاق منجر به قضاوت اخلاقی بالاتری (یا قویتری) میشود. مفاهیم نظری و عملی و همچنین فرصتهای پژوهشی آینده بحث میشوند. کلمات کلیدی: رهبری اخلاقی، پاسخگویی دریافت شده، خود-رهبری، قضاوت اخلاقی. پیشگفتار دههی ۱۹۷۰ با رسواییهای رشوهخواری همراه بود، دههی ۱۹۸۰ دارای رسواییهای صنایع دفاعی بود، و رسواییهای حسابداری اواخر دههی ۱۹۹۰ و اوایل دههی ۲۰۰۰ در رسانهها چیره شد. برای تقریبا ۲۰ سال، دستورالعملهای محکومیت فدرال ایالات متحده، سازمانها را تشویق به توسعهی برنامههای اخلاقی و سازگاری کردهاند (Izraeli and Schwartz 1998). در حالیکه بیشتر قوانین و مقررات (مانند ساربانز-آکسلی) معرفی شدهاند، رفتار غیراخلاقی همچنان در سازمانها رخ میدهد. در سال ۲۰۰۹، برنارد مادوف اعتراف کرد که او چندین هزار سرمایهگذار میلیاردها دلاری را با آنچه که در حال حاضر به عنوان بزرگترین توطعهی پونزی در تاریخ شناخته شده است فریب داده است. در سال ۲۰۱۲، آر آلن استنفورد، به ۱۱۰ سال زندان برای کلاهبرداری از سرمایه گذاران بیش از میلیاردها دلار با توطعهی پونزی متفکرانهی خود، محکوم شد (هالزر ۲۰۱۲). علاوهبراین، لورا پندرگست هولد، افسر ارشد سرمایهگذاری استنفورد، به سه سال زندان برای ممانعت تحقیقات فدرال این شرکت محکوم شد (لوزانو ۲۰۱۲). باعث اینها و سایر رسواییها، یک رهبر تجاری مفرد که به سرمایهگذاران مشتری و کسانی که با او کار میکردند، صدمه زد، بود. نظریهی رهبری اخلاقی، این را در نظر میگیرد که رفتار اخلاقی رهبران تجاری چگونه بر تصمیمات و اقدامات اخلاقی پیروان تاثیر میگذارد (Brown and Trevin˜o 2006). بر طبق این نظریه، رهبران بر تصمیمات و اقدامات اخلاقی پیروان از طریق فرایندهای یادگیری اجتماعی، تبادل نظر اهمیت استانداردهای اخلاقی، فرایندهای تبادل اجتماعی، و استفاده از سیستمهای مدیریت عملکرد برای مسعولیتپذیر بودن کارمندان برای رفتارشان، تاثیر میگذارند (Brown and Trevin˜o 2006). تحقیقات نشان داده است که رهبری اخلاقی به آرامی بر رفتار منحرف پیروان تاثیر میگذارد و جو اخلاقی، واسطهی رابطهی بین رهبری اخلاقی و سوء رفتار پیروان است (Mayer et al. 2009, 2011). مطالعهی ما، تحقیقات را بر فرایندهای نظریهپردازی شدهای که رهبری اخلاقی را به رفتار اخلاقی پیروان به دو روش متصل میکند توسعه میدهد. ابتدا، ما مسعولیتپذیری دریافت شدهی پیروان را به عنوان یک مکانیسم اتصال بین رهبری اخلاقی و خود-رهبری پیروان با تمرکز بر اخلاق، بررسی میکنیم. ما استدلال میکنیم که خود-رهبری پیروان با تمرکز بر اخلاق، یک آشکارسازی (یا جلوهی) رفتاری از مسعولیتپذیری دریافت شدهی پیروان و فرایندهای یادگیری اجتماعی است که برای توضیح چگونگی تاثیر رهبری اخلاقی بر رفتار اخلاقی پیروان نظریهپردازی میشود (Neck and Houghton 2006; Neck and Manz 2010; Stewart et al. 2011; Houghton 2006; Neck and Manz 2010; Stewart et al. 2011;). دوم، مطالعهی ما رابطهی بین رهبری اخلاقی و تصمیمات اخلاقی پیروان را بررسی میکند. براون و تراوینو (۲۰۰۶) پیشنهاد میکنند که رهبری اخلاقی بر تصمیمگیری اخلاقی پیروان تاثیر میگذارد اما جزئیات فرایندهای تصمیمگیری پیروان درگیر با تصمیمات اخلاقی پیروان را شرح نمیدهد. محققان رشتههای مختلف چندین مدل تصمیمگیری اخلاقی را توسعه دادهاند که اقدام به توصیف فرایندی میکند که افراد برای دستیابی به رفتار اخلاقی استفاده میکنند. اکثریت مدلهای تصمیمگیری اخلاقی، از چهار مرحلهی آگاهی، قضاوت، نیتها و رفتار رست (۱۹۷۹، ۱۹۸۶) بهره میبرند. اگرچه مطالعات نشان میدهند که این فرایند ممکن است مغرضانه و با انگیزهی تولید توجیه بعد از واقعه برای اقدامات از قبل رخ داده باشد (Haidt 2001; Kuhn 1991; Perkins et al. 1991). علاوهبراین، مدل چهار مرحلهای، رفتار اخلاقی بازتابی را در نظر نمیگیرد که بویژه در وضعیتهای نامشخص یا بدون ساختار مهم است (Greenwald et al. 2009). رینولدز (۲۰۰۶a) بر اساس این دو فرایند شناختی متمایز، از یک مدل عصبی برای توضیح اینکه افراد چگونه تصمیات اخلاقی میگیرند استفاده میکند. مدل او بوسیلهی مطالعات انجام شده در زمینهی روانشناسی شناختی و علوم اعصاب پشتیبانی میشود که شواهدی را ارائه میکنند که مغز شامل چندین سیستم پردازش اطلاعات است و هر رفتاری نتیجهی مشارکت بین این سیستمها است (باربی و سالمن ۲۰۰۷). اگرچه محققان، تنها به تازگی رویکرد این سیستم دوگانه را کشف کردهاند، به نظر میرسد که این رویکر بهطور طبیعی متناسب با شواهد رفتار شهودی و عمدی بشر است (راستیچینی ۲۰۰۸). مطالعهی ما با تشخیص (یا اذعان) اینکه تصمیمگیری شامل فرایندهای فعال و انعکاسی است، چگونگی تاثیر فرایندهای تصمیمگیری شهودی و عمدی را بر روابط بین رهبری اخلاقی و قضاوت اخلاقی پیروان بررسی میکند. یافتههای ما باید به نظریهی رهبری اخلاقی، بوسیلهی افزایش شناخت چگونگی تاثیر رهبری اخلاقی بر تصمیمگیری و قضاوت اخلاقی پیروان کمک کند.
یک مدل دو مرحلهای ایجاد و برای توضیح چگونگی ارتباط رهبری اخلاقی با قضاوت اخلاقی پیروان (یا مطیعان) در یک زمینهی سازمانی آزموده شد. با توجه به نظریهی یادگیری اجتماعی، رهبری اخلاقی برای ترویج خود-رهبری پیروان با تمرکز بر اخلاق، در نظر گرفته شد. مشخص شد که دریافت (یا ادراک) پاسخگویی (یا مسعولیت) پیروان برای این رابطه کاملا لازم است. در مرحلهی دوم، رابطهی بین خود-رهبری متمرکز بر اخلاق و قضاوت اخلاقی در سیستم تصمیمگیری دوگانه شرح داده شده و مورد آزمون قرار گرفت. خود-رهبری متمرکز بر اخلاق تنها زمانی با قضاوت اخلاقی در ارتباط بود که پیروان از قضاوت فعال در تضاد با شهود خود استفاده کنند. این، این پشتیبانی را فراهم میکند که یک برنامهی (یا کاربرد) آگاهانه از خود-رهبری متمرکز بر اخلاق منجر به قضاوت اخلاقی بالاتری (یا قویتری) میشود. مفاهیم نظری و عملی و همچنین فرصتهای پژوهشی آینده بحث میشوند. کلمات کلیدی: رهبری اخلاقی، پاسخگویی دریافت شده، خود-رهبری، قضاوت اخلاقی. پیشگفتار دههی ۱۹۷۰ با رسواییهای رشوهخواری همراه بود، دههی ۱۹۸۰ دارای رسواییهای صنایع دفاعی بود، و رسواییهای حسابداری اواخر دههی ۱۹۹۰ و اوایل دههی ۲۰۰۰ در رسانهها چیره شد. برای تقریبا ۲۰ سال، دستورالعملهای محکومیت فدرال ایالات متحده، سازمانها را تشویق به توسعهی برنامههای اخلاقی و سازگاری کردهاند (Izraeli and Schwartz 1998). در حالیکه بیشتر قوانین و مقررات (مانند ساربانز-آکسلی) معرفی شدهاند، رفتار غیراخلاقی همچنان در سازمانها رخ میدهد. در سال ۲۰۰۹، برنارد مادوف اعتراف کرد که او چندین هزار سرمایهگذار میلیاردها دلاری را با آنچه که در حال حاضر به عنوان بزرگترین توطعهی پونزی در تاریخ شناخته شده است فریب داده است. در سال ۲۰۱۲، آر آلن استنفورد، به ۱۱۰ سال زندان برای کلاهبرداری از سرمایه گذاران بیش از میلیاردها دلار با توطعهی پونزی متفکرانهی خود، محکوم شد (هالزر ۲۰۱۲). علاوهبراین، لورا پندرگست هولد، افسر ارشد سرمایهگذاری استنفورد، به سه سال زندان برای ممانعت تحقیقات فدرال این شرکت محکوم شد (لوزانو ۲۰۱۲). باعث اینها و سایر رسواییها، یک رهبر تجاری مفرد که به سرمایهگذاران مشتری و کسانی که با او کار میکردند، صدمه زد، بود. نظریهی رهبری اخلاقی، این را در نظر میگیرد که رفتار اخلاقی رهبران تجاری چگونه بر تصمیمات و اقدامات اخلاقی پیروان تاثیر میگذارد (Brown and Trevin˜o 2006). بر طبق این نظریه، رهبران بر تصمیمات و اقدامات اخلاقی پیروان از طریق فرایندهای یادگیری اجتماعی، تبادل نظر اهمیت استانداردهای اخلاقی، فرایندهای تبادل اجتماعی، و استفاده از سیستمهای مدیریت عملکرد برای مسعولیتپذیر بودن کارمندان برای رفتارشان، تاثیر میگذارند (Brown and Trevin˜o 2006). تحقیقات نشان داده است که رهبری اخلاقی به آرامی بر رفتار منحرف پیروان تاثیر میگذارد و جو اخلاقی، واسطهی رابطهی بین رهبری اخلاقی و سوء رفتار پیروان است (Mayer et al. 2009, 2011). مطالعهی ما، تحقیقات را بر فرایندهای نظریهپردازی شدهای که رهبری اخلاقی را به رفتار اخلاقی پیروان به دو روش متصل میکند توسعه میدهد. ابتدا، ما مسعولیتپذیری دریافت شدهی پیروان را به عنوان یک مکانیسم اتصال بین رهبری اخلاقی و خود-رهبری پیروان با تمرکز بر اخلاق، بررسی میکنیم. ما استدلال میکنیم که خود-رهبری پیروان با تمرکز بر اخلاق، یک آشکارسازی (یا جلوهی) رفتاری از مسعولیتپذیری دریافت شدهی پیروان و فرایندهای یادگیری اجتماعی است که برای توضیح چگونگی تاثیر رهبری اخلاقی بر رفتار اخلاقی پیروان نظریهپردازی میشود (Neck and Houghton 2006; Neck and Manz 2010; Stewart et al. 2011; Houghton 2006; Neck and Manz 2010; Stewart et al. 2011;). دوم، مطالعهی ما رابطهی بین رهبری اخلاقی و تصمیمات اخلاقی پیروان را بررسی میکند. براون و تراوینو (۲۰۰۶) پیشنهاد میکنند که رهبری اخلاقی بر تصمیمگیری اخلاقی پیروان تاثیر میگذارد اما جزئیات فرایندهای تصمیمگیری پیروان درگیر با تصمیمات اخلاقی پیروان را شرح نمیدهد. محققان رشتههای مختلف چندین مدل تصمیمگیری اخلاقی را توسعه دادهاند که اقدام به توصیف فرایندی میکند که افراد برای دستیابی به رفتار اخلاقی استفاده میکنند. اکثریت مدلهای تصمیمگیری اخلاقی، از چهار مرحلهی آگاهی، قضاوت، نیتها و رفتار رست (۱۹۷۹، ۱۹۸۶) بهره میبرند. اگرچه مطالعات نشان میدهند که این فرایند ممکن است مغرضانه و با انگیزهی تولید توجیه بعد از واقعه برای اقدامات از قبل رخ داده باشد (Haidt 2001; Kuhn 1991; Perkins et al. 1991). علاوهبراین، مدل چهار مرحلهای، رفتار اخلاقی بازتابی را در نظر نمیگیرد که بویژه در وضعیتهای نامشخص یا بدون ساختار مهم است (Greenwald et al. 2009). رینولدز (۲۰۰۶a) بر اساس این دو فرایند شناختی متمایز، از یک مدل عصبی برای توضیح اینکه افراد چگونه تصمیات اخلاقی میگیرند استفاده میکند. مدل او بوسیلهی مطالعات انجام شده در زمینهی روانشناسی شناختی و علوم اعصاب پشتیبانی میشود که شواهدی را ارائه میکنند که مغز شامل چندین سیستم پردازش اطلاعات است و هر رفتاری نتیجهی مشارکت بین این سیستمها است (باربی و سالمن ۲۰۰۷). اگرچه محققان، تنها به تازگی رویکرد این سیستم دوگانه را کشف کردهاند، به نظر میرسد که این رویکر بهطور طبیعی متناسب با شواهد رفتار شهودی و عمدی بشر است (راستیچینی ۲۰۰۸). مطالعهی ما با تشخیص (یا اذعان) اینکه تصمیمگیری شامل فرایندهای فعال و انعکاسی است، چگونگی تاثیر فرایندهای تصمیمگیری شهودی و عمدی را بر روابط بین رهبری اخلاقی و قضاوت اخلاقی پیروان بررسی میکند. یافتههای ما باید به نظریهی رهبری اخلاقی، بوسیلهی افزایش شناخت چگونگی تاثیر رهبری اخلاقی بر تصمیمگیری و قضاوت اخلاقی پیروان کمک کند.
Description
A two stage model was developed and tested to explain how ethical leadership relates to followers’ ethical judgment in an organizational context. Drawing on social learning theory, ethical leadership was hypothesized to promote followers’ self-leadership focused on ethics. It was found that followers’ perceived accountability fully accounts for this relationship. In stage two, the relationship between self-leadership focused on ethics and moral judgment in a dual decision-making system was described and tested. Self-leadership focused on ethics was only related to moral judgment when followers use active judgment as opposed to their intuition. This provides support that a deliberate application of self-leadership focused on ethics leads to higher moral judgment. Theoretical and practical implications as well as future research opportunities are discussed.Abstract A two stage model was developed and tested to explain how ethical leadership relates to followers’ ethical judgment in an organizational context. Drawing on social learning theory, ethical leadership was hypothesized to promote followers’ self-leadership focused on ethics. It was found that followers’ perceived accountability fully accounts for this relationship. In stage two, the relationship between self-leadership focused on ethics and moral judgment in a dual decision-making system was described and tested. Self-leadership focused on ethics was only related to moral judgment when followers use active judgment as opposed to their intuition. This provides support that a deliberate application of self-leadership focused on ethics leads to higher moral judgment. Theoretical and practical implications as well as future research opportunities are discussed.