انقلاب 57 : توطئه خارجی یا عوامل داخلی؟

انقلاب 57 : توطئه خارجی یا عوامل داخلی؟

  • نوع فایل : مقاله
  • زبان : فارسی
  • تعداد صفحه : 77

توضیحات

این مجموعه تعدادی از مقالات است که به بحث حساس عوامل پدید اورنده انقلاب 57 می پردازد .

مقدمه :
در باره ی انقلاب، نظریات متفاوت و گاه متضادی بیان شده است. نویسندگان زیادی به کالبد شکافی انقلاب‌ها پرداخته اند و هر کدام از منظر خاصی انقلاب‌ها را بررسی نموده اند. پیرامون انقلاب ایران نیز کتاب های زیادی نوشته شده است. نویسندگان - اعم از خودی و بیگانه - نظریه های متفاوتی در باره چرایی و چگونگی رخداد آن بیان نموده اند. ما در این مجموعه مقالات به بررسی دلایل وقوع انقلاب 57 از منظرهای گوناگون و گاه متضاد می پردازیم
اما ابتدا برخی از نظریه‌ها و فرضیه های که در باره ی انقلاب اسلامی ایران مطرح است را برمی شماریم :
1-فرضیه‌ی توطئه
فرضیه‌ی توطئه براین باور است که انقلاب اسلامی در حقیقت یک توطئه ی از قبل طرح ریزی شده توسط قدرتهای خارجی برای ساقط نمودن شاه بود. شخص شاه، اعضای خانواده سلطنتی و بیشتر مقامات ارشد رژیم پیشین، در حد توان تلاش نموده اند که این فرضیه را علت اصلی سرنگونی خود قلمداد نمایند . متهم اصلی این فرضیه آمریکا، انگلیس و بعضاَ اسرائیل و شوروی سابق می باشند. البته طرفداران این فرضیه احتمالات گوناگونی را مطرح کرده اند :
عده ای براین باورند که غرب می خواست شاه را به سبب نقش کلیدی اش در افزایش قیمت نفت اوپک در نیمه اول دهه 1350 مجازات کند.
تعدادی دیگر، انگیزه ی غرب برای سقوط شاه را در توان نظامی ایران و هراس غرب از طرح های بلند پروازانه شاه جست و جو می کنند.
برخی دیگر عقیده دارند که انگلیس می خواست از شاه به خاطر نزدیک شدنش به آمریکا- از مرداد سال 1332 به بعد- انتقام بگیرد
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری