نقاوة الآثار فی ذکر الاخیار در تاریخ صفویه

نقاوة الآثار فی ذکر الاخیار در تاریخ صفویه

  • 3.0 (4 رای)
  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : محمود بن هدایت‌الله افوشته یی

توضیحات

به تصحیح: احسان اشراقی‌ « نقاوه الآثار فى ذکر الاخیار»، تألیف محمود بن هدایت اللّه افوشته‏اى نطنزى اثرى به فارسى در تاریخ صفویه از واپسین ایام زندگانى شاه تهماسب اول تا یازدهمین سال پادشاهى شاه عباس اول( 1007 هجرى قمرى) می باشد. کتاب بدون وضع باب و فصل و به ترتیب تاریخ وقوع حوادث نوشته شده و مشتمل بر فهرست مطالب، پیش‏گفتار چاپ دوم واول به قلم مصحح؛ آقاى احسان اشراقى، دیباچه مولف و فصول متعدد است. این اثر ارزنده، در واقع شامل دو کتاب است که نخستین آن در بیان رویدادهاى عمده دوران شاه تهماسب، شاه اسمعیل دوم و شاه محمد خدا بنده تا شروع سلطنت شاه عباس و کتاب دوم که مفصل‏تر از قسمت نخستین است، مربوط به یازده سال اول شهریارى شاه عباس کبیر و گویاى وقایعى است که طى آن‏ها قدرت سلطنت در گیر و دار از میان رفتن عصیان‏ ها و سرکشى‏ هاى سرداران قزلباش تحکیم یافته و متجاوزین بیگانه از ساحت کشور طرد مى‏شوند. آخرین واقعه‏ اى که در کتاب از آن نام برده شده، شکست دین محمد خان ازبک در خراسان و تسخیر هرات بدست پادشاه نام‏ آور صفوى است. از آن جا که حوادث مندرج در نقاوه الآثار بر حسب تاریخ وقوع آن‏ها تنظیم گردیده و داستان به سال 1007 ق. پایان مى‏پذیرد، محتمل است که نویسنده کتاب یا به ثبت وقایع بعدى اقدام نکرده و یا از آن به بعد که به شصت و نه سالگى رسیده بود، روزگار، بیشتر مجال به او نداده است تا کار خویش را دنبال کند. حق تکثیر: تهران: شرکت انتشارات علمی فرهنگی، 1373
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری