وامانده ؛ نقد و ترجمه ی ترانه های گروه ریدیوهد ( جلد1)

وامانده ؛ نقد و ترجمه ی ترانه های گروه ریدیوهد ( جلد1)

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : تام یورک

توضیحات

واژه ی وامانده برگرفته از یکی از بهترین ترانه های گروه است : High & Dry که این اصطلاح در انگلیسی سه معنای مجزا دارد : نخست و اولین بار در روزنامه ای و برای کشتی به گل نشسته ای به کار رفته و هنوز هم مصطلح است و آن را به کار می برند . دومین معنای آن برای فردی جداافتاده و به گوشه ای رها شده است ؛ کسی که در راه رسیدن به قله و علی رغم تلاشش رها شده و توان بازگشت و بازیابی ندارد . یک نوع به خود واماندگی و نه در خود ماندگی ..یک نوع معنای تنهایی از نوع ساپورت نشدن و رهاشدن ... و سومین معنا به این معناست که کسی استعمال ماری جوانا بکند و به دنبالش مشروب نخورد . یک نوع حس خشک و خالی بودن ... ترجمه و نقد گزیده ی شعرهای این گروه یک پروژه ی شخصی بوده برای من . سالهاست که با ترانه های این گروه چه به لحاظ موسیقیایی و کلام ، خو گرفته ام . کارپس شخصی ست و در راستای به اشتراک گذاشتن حس های متضادی که با گوش دادن به آهنگ های گروه می توان دریافت کرد . بازی وردن ریدیوهد با سلول های مغزتان آگاهانه و ناآگاهانه ، غرق کردن شما در دریایی از توهم است . توهمی که گاه برای فرار از ملال ، بیگانگی و نفرت اطراف است ، و گاه واکنشی ست ساده به اتفاقی اجتماعی سیاسی ...و گاه خیلی راحت ، واکنشی ست احساسی به حسی ، رابطه ای و عشقی ساده ... پس شمولیت آن و البته پختگی گروه در طی سالیان متمادی قابل ستایش بوده است . شمولیتی که به ترانه های آنها نیز راه پیدا کرده ، از نظر موسیقی و سبکی و ترانه آن ها را در صدر تجربه گرایی دهه ی نودی موسیقی آلترناتیو قرار می دهد و در عین حال ، به همه ی حس های گرفته از اطرافش واکنش می دهد . تمام فلسفه ی گرداوری این کتاب نیز مثل حس اعضای گروه هنگام نوشتن ترانه ای ست : عشق یا نفرت ...این که با تک تک ترانه ها حس بگیری و سمپاتی داشته باشی ...همین ... داریوش شرعی مهر 95 حق تکثیر: تمامی حقوق در اختبار مترجم اثر داریوش شرعی
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری