شعر شباویز

شعر شباویز

  • نوع فایل : کتاب
  • زبان : فارسی
  • نویسنده : محمود کیانوش
  • چاپ و سال / کشور: 2015

توضیحات

شعر شباویز  چند کلمه دربارۀ این شعر «شباویز» که در سال 1343 نوشته شد و در همان سال در تهران انتشار یافت، منظومه ای است سمبولیک که در آن «دل» و «عقل» با هم در جدل اند، و موضوع جدل «عشق» است، امّا آن عشقی که انسان را از جامعۀ جانوران بیرون آورد تا پی «دانش» بگیرد و با «آزادی» زندگی کند. درخواستِ شاعر از خواننده های شعر این است که با خواندنِ چند بند از آن و برخورد با چند استعارۀ آشنا، منظومه را نغمه ای مکرّر از وادی «عرفان» و «تصوّف» نپندارند، بلکه با تأمّل و دقّت ببینند که استعاره ها و سمبولها خود چه می گویند و در چه موقعیتی می گویند: «ای خدا، شب زنده داران نیستند/ صبح را نادیده، می میرد چراغ/ آه، اگر خود برنیاید آفتاب/ هیچکس از او نمی گیرد سراغ!»... «گر چراغِ شوق در چشمِ شما/ روشنی می داد، تاریکی نبود/ گر طلب می تاخت با خشمِ شما/ ناروایی حاکمِ نیکی نبود!» این شما و این شعر بلند «شباویز». کلمات کلیدی: مجموعه شعر، دانلود کتاب شعر، اشعار محمود کیانوش، شعر اجتماعی، شعر عاشقانه، برچسب‌ها: مجموعه شعر، دانلود کتاب شعر، اشعار محمود کیانوش، شعر اجتماعی، شعر عاشقانه
اگر شما نسبت به این اثر یا عنوان محق هستید، لطفا از طریق "بخش تماس با ما" با ما تماس بگیرید و برای اطلاعات بیشتر، صفحه قوانین و مقررات را مطالعه نمایید.

دیدگاه کاربران


لطفا در این قسمت فقط نظر شخصی در مورد این عنوان را وارد نمایید و در صورتیکه مشکلی با دانلود یا استفاده از این فایل دارید در صفحه کاربری تیکت ثبت کنید.

بارگزاری